De verkoop van de binnenlandse consumptie en de exportwaarde van groente en fruit blijven stijgen. Ondanks hoge transportkosten, tekort aan zeecontainers, Brexit en verschillende lockdowns liet de verkoop van Nederlandse groente en fruit aan het buitenland in 2021 een groei zien. Ook Nederlanders zelf pakten afgelopen jaar vaker een appel of eten groente, nadat de verkoop in 2020 al een enorme boost kreeg.

Dat blijkt uit cijfers van het GroentenFruit Huis, de belangenorganisatie van groente- en fruithandel. De Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit nam in 2021 met 3% toe. Niet alleen binnenshuis werd er meer groente en fruit gegeten, ook buitenshuis steeg de consumptie met 2% ten opzichte van 2020.

Desalniettemin ligt de consumptie buitenshuis maar liefst 40% lager dan in pre coronajaar 2019. Restaurants kochten afgelopen jaar dan wel wat meer groente en fruit in, maar door thuiswerken is de verkoop aan cateraars nog steeds stilgevallen.

Lees hier het hele artikel. (betaalmuur Telegraaf)