DeGiro groeide uit tot 's lands grootste broker, mede dankzij een goedkoop, zelf ontwikkeld IT-systeem. Maar hoe sneller de groei, hoe meer scheurtjes het platform vertoont.
De frustratie is groot bij klanten van DeGiro, als zij maandag 22 november 2021 tevergeefs proberen in te loggen op hun account. Wie tijdens een ruim vijf uur durende storing wil handelen, krijgt van de broker het advies orders per mail te versturen.
Niemand weet dan dat de storing wordt veroorzaakt doordat DeGiro een probleem moet oplossen. De snel groeiende broker, die nu 1,9 miljoen klanten bedient, voert nieuwe cybersecuritymaatregelen in die bijvoorbeeld hackers moeten stuiten. Een gevaar waar toezichthouders eerder dit jaar nog voor waarschuwden.
De kans dat klantgegevens worden buitgemaakt door dieven is een risico waar personeelsleden al langer op beducht zijn. Dat beamen oud-medewerkers van de broker, die het FD vertellen over een in hun ogen moeilijk beheersbaar IT-systeem, waarvan de gebreken nog niet waren opgelost toen zij vertrokken. Vier bronnen verlieten DeGiro dit jaar, waarvan twee aan het einde van de zomer.
IN HET KORT:
IT-risico's van DeGiro werden met de jaren steeds moeilijker beheersbaar;
Oud-werknemers die aan de bel trokken, voelen zich onvoldoende gehoord;
Toezichthouder DNB drong nog dit voorjaar aan op verbeteringen bij DeGiro;
Volgens DeGiro-eigenaar Flatex zijn problemen 'erfenis' van voormalig management.
Lees hier het hele artikel. (betaalmuur Financieel Dagblad)