Saxo Bank moet rekening houden met schadeclaims van ontevreden klanten. Daarvoor waarschuwt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) na een golf aan klachten van beleggers die momenteel worden overgezet van BinckBank naar Saxo Bank.

De VEB-directeur Gerben Everts houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Maar volgens hem is het in eerste instantie aan VEB-leden om zelf contact op te nemen met Saxo Bank. Mochten de problemen lang aanhouden en lopen beleggers schade op, dan sluit Everts niet uit dat de VEB een juridische actie begint tegen de van oorsprong Deense beleggersbank, tegenwoordig eigendom van de Chinese autofabrikant Geely. „Als klanten door toedoen van BinckBank en Saxo Bank schade oplopen, dan zullen deze banken op de blaren moeten zitten.”

Binck-klant Ton Hoogstraten heeft op eigen houtje alvast de website Saxoclaim.nl in de lucht gebracht. Daarop kunnen gedupeerde klanten zich aanmelden met als doel om bij voldoende animo samen een rechtszaak tegen Saxo Bank te beginnen.

Ton Hoogstraten zegt de website 'uit frustratie' te zijn begonnen. „In de zomer ben ik als Binck-klant overgezet op het Saxo-platform. Ik dacht dat het geen enkel probleem zou zijn totdat ik bijvoorbeeld zag dat er onterecht kosten in rekening werden gebracht.”

Volgens Ton Hoogstraten heeft Saxo Bank die fout inmiddels rechtgezet. Maar hij wil zijn website ook als juridische stok achter de deur gebruiken, zodat de beleggersbank de problemen van klanten sneller gaat oplossen. „Ik wil absoluut geen Pieter Lakeman worden. Maar ik ga ervan uit dat Saxo Bank aan de handrem trekt en de klant voorop zet.”

Lees hier het hele artikel. (betaalmuur Telegraaf)